Profesjonalny Kurs Rysowania
Po pierwsze musimy uwierzyć w siebie, i w to że rysowanie naprawdę nie
jest wcale
takie trudne jakby się to mogło wydawać. Już od najmłodszych
lat uczymy się
chodzić, biegać,
śpiewa ć... uczymy się również rysowa ć. Przecież chyba każdy z nas
w dzieciństwie wypełniał różne malowanki i lubił sobie
czasem coś narysować.
Te umiejętności, które zdobyliśmy jako dziecko, są w nas do
końca życia. Musimy
tylko dużo ćwiczyć i
nie wolno nam się poddawać. Uwierz że
potrafisz pięknie
rysować a na pewno tak się stanie.
Ten poradnik zapozna Cię z podstawowymi technikami
rysowania, jak równie ż z
bardziej zaawansowanymi, ale o tym później. Po pierwsze
musisz wziąć kartkę
papieru, ołówek bądź pędzel i farby... i uwierzy ć,
powiedzieć sobie „Potrafię to
zrobić”. Rysowanie to nic innego jak przelewanie tego co nas
otacza na papier, lecz
by rysunek przyciągnął
uwag ę obserwatora, i by był on ciekawy nie wystarczy
kreślenie przypadkowych linii, lecz każdy rysunek musi
zawiera ć część nas...
Musimy poprzez rysunek wyrażać swoje uczucia, emocje.. .
Spróbuj poprzez rysunek
powiedzieć to co
czujesz, co myślisz a zobaczysz, że po
pewnym czasie zaczniesz
robi ć na prawd ę bardzo dobre prace...
Motto przewodnie tego poradnika to:
„Wierz ę w siebie, wierz ę
że potrafi ę rysowa ć...”
Uwierz w siebie... i pokaż innym co potrafisz...
Pierwsze kroki...
Przyrządy rysowni ka
Przed przystąpieniem do rysowania musisz zaopatrzyć się w
niezbędne przyrządy,
takie jak ołówki (ewentualnie węgiel rysunkowy, grafity)
oraz w papier. Ewentualnie
możesz się zaopatrzyć tak że w sztalugę, bądź deskę
rysowniczą. Na początku
najlepiej wybrać ołówki kilku firm, po krótkim czasie
zobaczysz którymi rysuje Ci się
najlepiej, i z którym ołówkiem czujesz się najbardziej
swobodnie na desce.
Co do papieru to też polecałbym Ci, jeśli jesteś
początkującym rysownikiem, kupno
kilku rodzajów papieru, by wybrać najlepszy dla siebie. na
papierze o gładkiej
powierzchni łatwiej
rysować mniejsze formy i drobne detale. Zaletą gruboziarnistego
papieru o nierównej, szorstkiej powierzchni jest możliwość
uzyskania linii lekko
przerywanej, co daje efekt urozmaiconej faktury: papier taki
utrudnia te ż rysowanie
zbyt małych form .
Dla początkujących rysowników przydatne są bloki rysunkowe,
które można
wszędzie wziąć ze sobą i rysowa ć przy nadarzającej się
okazji.
Bardzo ważny jest sposób trzymania ołówka czy pędzla oraz
postawa przy desce
bądź sztaludze.
Naturalnym odruchem początkującego rysownika jest trzymanie
ołówka w dłoni w
sposób, jakim zwykle trzyma się pióro. Trzeba jednak
spróbować ująć go tak, jak
trzyma się pędzel czy pałeczkę, ale trzymać nie kurczowo,
lecz luźno. Ujmując
bowiem ołówek swobodnie
łatwiej jest kreśli ć nim prawidłowe, płynne linie.
Rysując w pozycji siedzącej z deską opartą na kolanach
należy trzymać ołówek na
wysokości ramion i patrzeć na rysunek pod kątem pozwalającym
bez przeszkód
obejmować wzrokiem płaszczyznę
rysunku.
Odpowiedniejsze jest rysowanie w pozycji stojącej, do czego
potrzebna jest nam
sztaluga. Należy wtedy pamięta ć o odpowiedniej odległości
od rysunku, odległości
pozwalającej nam na swobodne ruchy ręki. W każdej chwili
można się lekko cofnąć
od sztalugi i oceni ć dotychczasową pracę. Szczególnie
początkującym rysownikom
bardzo polecam po zakończeniu fazy szkicu odejście od
rysunku na 2-3 metry i
spojrzenie na swoją pracę, gdyż to pomoże nam już w
pierwszym etapie rysowania
usunąć powstałe błędy.
Bardzo ważne jest abyśmy od początku starali się robić rysunki na dużym formacie,
nie należy się bać formatów B2 czy A2 (B2 to format, na
którym rysuje się prace, na
egzaminach na architekturę). Pozwoli nam to oswoi ć się z
formatem i sprawi, że po
pewnym czasie będziemy się czuli pewnie zarówno na dużym
formacie jak i na A4.
Kreślenie podstawowych linii
Poniższe ćwiczenia
należy wykonywać przez ok. 10 minut przed rozpoczęciem pracy
nad rysunkiem. Pozwolą nam one wyćwiczyć rękę, oraz pomogą nam zdobyć
lekkość w rysowaniu poszczególnych elementów.
Spróbuj teraz na kartce papieru kilka razy narysować
odręcznie każdą z tych figur,
nie powinny Ci one sprawiać dużego kłopot u, lecz spróbuj
także tego samego
ćwiczenia na formacie np. B2, pozwoli Ci to wprawić się w
rysowaniu dużych
elementów.
Bardzo często rysując martwą naturę bądź człowieka musimy
rysować linie
nieregularnych kształtów, które te ż dobrze jest potrenować
przed rozpoczęciem
pracy.
Zaawansowani rysownicy mogą opuści ć ten etap kursu, choć od
czasu do czasu
dobrze jest porobi ć takie
ćwiczenia, nawet będąc biegły m
rysownikiem.
Chcąc dobrze rysować należy uzyska ć sprawność ręki i pełną
nad nią kontrolę. Im
częściej będzie się wykonywać podane ćwiczenia tym nasza kreska będzie coraz
pewniejsza, a oko precyzyjniej oceni relacje między
przestrzenią a formą.
Spróbujmy teraz poćwiczyć kilka sposobów wypełniania figur,
będzie to bardzo
przydatne w późniejszych pracach, gdy będziemy wykonywać pełne
rysunki.
Kreślenie podstawowych figur
geometrycznych
Na początek zajmijmy si ę rysowaniem kuli. Jak każdy wie nie
jest to figura płaska, i
dlatego naszym zadaniem jest sprawienie wrażenia
wypukłości mając do dyspozycji
płaską kartkę papieru i o łówek.
Na początek po ćwiczmy rysowanie samych okręgów.
Spróbuj rysować okręgi jeden obok drugiego, starając się, by
każdy następny by ł
bardziej regularny od poprzednika.
Gdy już opanowałeś rysowani e okręgów możemy przejść do następnego
etapu
rysowania kuli. Po narysowaniu okręgu zrób następujące
czynności:
Początkowo będzie Ci zapewne sprawiać trudność
dodawanie światłocieni, lecz nie
można się zrażać, i należy
ćwiczyć. Na pewno po narysowaniu kilku takich kul
zdobędziesz łatwość w
szkicowaniu tej figury co bardzo często przyda Ci się w
późniejszym etapie naszego kursu.
Graniastosłupy
Kolejną figurą jaką nauczysz się rysować jest sześcian. Jest
to figura bardzo prosta
do naszkicowania, tutaj na pewno nie będziesz miał żadnych problemów.
W graniastosłupach nie jest problemem szkic, bo to
wykonujemy bardzo często,
chociażby w szkole na matematyce. Problemem jest poprawne
rozrysowanie
światłocieni, należy zapamiętać jedną podstawową zasadę:
Nigdy się nie zdarza tak
że wszystkie ściany graniastosłupa są jednakowe, nawet
jeśli światło pada
jednocześnie na dwie ściany, to zawsze jedna z nich jest bardziej,
inna mniej o świetlona.
I te właśnie subtelności światłocieni
musimy zaznaczy ć na
naszym rysunku tak, by czytelnik nie miał wątpliwości z
której strony pada światło.
Mając narysowany szkic sześcianu, zajmijmy się teraz
rozkładem światłocieni.
Walce
Wykreślając walec, lub figurę jemu podobną musimy pamiętać,
iż jest to bryła
obrotowa, a więc i
swoją kreską musimy to zaznaczyć. Nie powinno się światłocieni
na walcu zaznaczać liniami prostymi, lepiej zrobić to łukami, pozwoli to
łatwiej
czytelnikowi rozszyfrować wypukłość bryły.
Rysując walce musimy pamiętać o światłocieniach, gdyż bez
nich bryła będzie
płaska. Musimy rozróżnić cień własny od cieni rzuconych.
Elipsy
Elipsa jest figurą, którą początkujący rysownicy bardzo
często szkicują źle,
popełniając banalne
błędy. Musimy pamiętać by rysować elipsę swobodnie, luźną
ręką, skupiając się na zasadach i technice rysowania elipsy
a na pewno nie
popełnimy błędów.
Podstawy szkicowania prostych
przedmiotów
Po wykonaniu wcześniejszych
ćwiczeń możemy posunąć się krok dalej w naszych
zmaganiach, a mianowicie możemy zacząć szkicować proste
przedmioty.
Musimy pamiętać że
najważniejsze są proporcje, nie wolno nam ich zaniedbywać.
Bardzo ważne jest także to, abyśmy nic nie rysowali z pamięci.
Mając szklankę
postawioną na stole
nie rysujmy jej z pamięci, lecz spójrzmy na nią podczas
rysowania. Jest to bardzo ważne, ponieważ często się
zdarza że ludzie rysując z
pamięci zapominają o wielu szczegółach. Musimy uważnie
obserwować nasz
przedmiot na każdym etapie rysunku.
Zacznijmy od szkicu. Szkic powinien składać się z prostych
kresek, bez rysowania
drobnych szczegółów. Na przykład robiąc pierwszy szkic
roweru, nie rysujmy
elementów z jakich składa się łańcuch, lecz potraktujmy go jako jedną kreskę. Na
szczegóły zawsze przyjdzie czas później, a po zrobieniu
pierwszego szkicu należy
oddalić się od deski i spojrzeć jeszcze raz na naszą pracę.
Często się zdarza, że już
na tym pierwszym etapie zauważymy w naszej pracy błędy
proporcji czy odległości
między przedmiotami, i możemy je bardzo szybko i łatwo
skorygować.
Po narysowaniu konturów prostymi lekkimi kreskami i po skorygowaniu błędów
możemy przejść do drugiej fazy szkicu, a mianowicie do
naszkicowania szczegółów.
Lecz należy i tu pamiętać,
że nie zawsze musimy rysować najdrobniejsze szczegóły
by nasz rysunek był dobry. Na przykład robiąc pracę na
egzaminie na architekturę
czy ASP, mając do narysowania pudełka na których są małe
napisy w rogu nie
skupiamy się na nich, lecz rysujemy pudełka jakby napisów
nie było. Ale czasem
szczegóły mogą być głównym tematem naszej pracy.
Pierwszym ćwiczeniem będzie narysowanie prostego przedmiotu,
może to być
dowolny przedmiot jaki mamy pod ręką, jak np. ten pokazany
poniżej.
Spróbujmy rysować nasz przedmiot z różnych stron i w różny
sposób. Zauważymy w
ten sposób, że
największym błędem jest rysowanie wszystkiego z pamięci, bez
patrzenia na przedmiot.
Bardzo ważne przy szkicowaniu przedmiotów jest zachowanie proporcji
i
odpowiednich rozmiarów. Mając dwa dzbanki możemy narysować
jeden dużo
większy od drugiego, mimo
że w rzeczywistości są one tego
samego rozmiaru, lecz
nie wolno nam zmieniać proporcji (inaczej sprawa się ma w
rysunku typowo
artystycznym, rysunku z wyobraźni, gdzie wolno nam
praktycznie wszystko, lecz
musimy pamiętać by nasza praca zaciekawiła widza).
Spróbujmy naszkicować kilka przedmiotów zwracając szczególną
uwagę na
proporcje. Spróbujmy
później narysować dwa przedmioty obok siebie, dostrzeżemy
wtedy jak ważne jest to o czym wspominałem przed chwilą.
Grupy przedmiotów
Przy rysowaniu kilku przedmiotów znajdujących się obok siebie ważne jest nie tylko
zachowanie proporcji, dobry rozkład światłocieni każdego z
przedmiotów z osobna,
lecz tak że ważne jest rozłożenie cieni na przedmiotach. Mając
dwie szklanki obok
siebie, jedna z nich będzie rzucać cień na drugą, i to właśnie
musimy zaznaczyć w
swoich pracach.
Dobrze jest po naszkicowaniu przedmiotów lekkimi prostymi liniami
zaznaczyć
cienie, ułatwi nam to dalszą pracę . Można po naszkicowaniu
od razu rysować cienie
bez ich szkicowania, lecz nie polecam tego zabiegu początkującym
rysownikom,
gdyż wtedy bardzo
łatwo jest „zgubić” jakieś światłocienie.
Zauważmy tak że, jak różne emocje wzbudza w widzu różne
ustawienie przedmiotów.
Można je ustawić obok siebie, jak na rysunku powyżej, a można
też je ustawić tak,
by się wzajemnie zasłaniały.
Źródło światła
Bardzo ważne jest abyśmy w swoim rysunku wyraźnie zaznaczyli
skąd pada światło.
Początkującym rysownikom nie polecam rysowania z użyciem
kilku źródeł światła ,
gdy ż jest to bardzo skomplikowana praca, należy wtedy pamięta
ć o sposobie w jaki
nachodzą na siebie smugi
światła oraz o nakładaniu się cieni na siebie.
Na razie zostańmy przy jednym źródle światła . Na rysunku poniżej pokazałem w jaki
sposób światło, to
znaczy umieszczenie przedmiotu względem źródła
światła wpływa
na rozkład cieni na naszym rysunku.
Polecam początkującym rysownikom ustawienie jakiego ś
przedmiotu w różny sposób
względem źródła światła
i spróbowanie narysowania światłocieni. Początkowo może
to sprawiać trochę trudności, ale należy pamięta ć o tym ,
by zawsze uważnie
obserwować rysowany przedmiot. To nam bardzo pomoże w określeniu
miejsca, w
którym pada cień. Szczególnej dokładności w obserwacji
wymaga rysowanie
przedmiotów szklanych.
Trochę o perspektywie
Jest kilka rodzajów perspektywy, lecz nie ma sensu wymieniać
ich wszystkich, gdyż
początkujący
rysownik powinien znać tylko podstawy o perspektywie.
Jeśli będziemy uważnie obserwować to co rysujemy, to
perspektywa będzie
poprawna na naszej pracy. Podstawową perspektywą jest
perspektywa zbieżna.
Musimy pamięta ć tak że o jednej rzeczy, o której bardzo często
ludzie zapominają.
Jeśli rysujemy przedmioty znajdujące się blisko nas, razem z
tymi znajdującymi się
daleko od nas, musimy pamięta ć by nie rysowa ć przedmiotów
dalekich równie
mocnymi kreskami jak tych bliskich.
Jest to szczególnie ważne rysując krajobrazy, Mamy wtedy do
czynienia z tzw.
pespektywą powietrzną, która powoduje osłabienie linii
konturowych przedmiotów
będących daleko przed nami. Spróbujmy wyjść na dwór podczas
mgły, zauważymy
wtedy bardzo wyraźnie różnice między przedmiotami które
widzimy ostro, a tymi
znajdującymi się dalej.
Rysowanie elementów bardziej złożonych
Rysowanie roślin
Zanim zaczniemy szkicowanie roślin przyjrzyjmy si ę, jak ich
formy zmieniają się w
trakcie wzrostu. Wnikliwa obserwacja pozwoli nam dobrze
poznać bogactwo
kształtów liści i płatków, aby potem z powodzeniem móc zastosować to w swojej
pracy.
Nie skupiajmy się zbyt dokładnie na szczegółach, rysujmy rośliny
w 3 fazach.
Najpierw zróbmy prosty szkic, proste kreski, potem dodajmy szczegóły
i na końcu
uzupełnijmy światłocienie.
Rysując duże rośliny musimy jeszcze dok ładniej skupić się
na obserwacji i
Rysowanie krajobrazów
Przy rysowaniu krajobrazów najważniejsze jest poprawne
wybranie przestrzeni jaką
będziemy rysować.
Rysowanie zwierząt
Pamiętajmy by rysując zwierzęta zacząć od najprostszego
szkicu. W dalszym etapie,
gdy dodajemy światłocienie pamiętajmy także o delikatności
kreski, musimy sobie
uświadomić, że
przecież futro kota czy skóra konia to
nie żelazo, nie kartonowe
pudełko rysowane prostymi kreskami, tutaj musimy dostrzec subtelności kreski,
musimy pokazać delikatność i prawdziwość formy.
Po narysowaniu szkicu przechodzimy do dodawania szczegółów.
Musimy dokładnie obserwować rysowane przez nas zwierz ę, i
oddać jego
osobowość, musimy dokładnie pokazać jego miękką, delikatną,
bądź też twardą
skórę, jego delikatne futro...
Przyroda na naszych rysunkach
Rysując elementy przyrody musimy zwróci ć szczególną uwag ę
na światło i na cień.
Musimy dokładnie obserwować szczeliny, wnęki wszystkie i oddać subtelność materii
jaką rysujemy.
Po wykonaniu prostego szkicu i dodaniu szczegółów zajmujemy
się wnikliwą
obserwacją cieni. nie
zapominajmy także o nadaniu w niektórych miejscach wrażenia
wypukłości czy okrągłości. Podczas rysowania martwej natury
musimy cały czas
dokładnie obserwować
przedmiot, nie wolno nam NIC rysować z pamięci.
Rysowanie przedmiotów szklanych
Podczas rysowania przedmiotów szklanych musimy bardzo
dokładnie oddać
subtelność materii jaką jest szkło. Jest to bardzo
specyficzna materia, gdyż cienie nie
rozkładają się równomiernie po całej powierzchni. Wymaga to
od nas rysowania w
dużym skupieniu i bardzo wnikliwej obserwacji przedmiotu.
Metal i aluminium
Podczas rysowania form z tych materii musimy zwróci ć tak że
szczególną uwag ę na
rozkład światła i
cieni. Podobnie jak w szkle światło zachowuje się bardzo rozmaicie.
Podobnie s prawa wygląda sytuacja w przypadku poniższych
sztućców...
Pamiętajmy by nie ba ć się pokazywać kontrastów i różnic
w światłocieniach,
Prowadzi to do
sukcesu w rysowaniu takich przedmiotów. Najważniejsze to NIE BAĆ
się skontrastować ze sobą bieli z czerni ą. Bardzo wielu
początkujących rysowników
boi się tego, co powoduje,
że ich prace są nudne, są bardzo stonowane i nie
przyciągają wzroku .
Nie bójmy się robić rysunków ostrych, wyrazistych, co wcale
nie
oznacza, że mamy się wyzbyć delikatności i
miękkości kreski. Musisz starać się
łączyć ze sobą różne kontrasty nie zapominając o delikatności
i o wyrażaniu emocji
swoją pracą.
Wariacje z papierem
Papier jest bardzo specyficzną materią, podobnie jak szkło
czy metal... Jednakże
rysując papier musimy pamięta ć, iż przenosi on
światło. Weźmy do ręki kartkę
papieru i o świetlmy j ą z góry, a później od dołu. Pobawmy
się w ten sposób chwilę
papierem by poznać jego możliwości przenoszenia światła.
Kamień
Naturalny materiał, jakim jest kamień dostarcza nam bardzo
wielu możliwości.
Musimy tutaj zwrócić uwagę na twardość, gładkość... to
wszystko musimy pokazać
na swoim rysunku.
Te kawałki skalenia mają inną powierzchnię – gładką, niemal
szklistą, jak że różną od
solidnej, matowej powierzchni z poprzedniego przykładu.
Drewno
Drewno można rysować pod różnymi postaciami. Możemy
narysować kawałek kłody,
albo skrzynkę drewnianą, czy też drewnianą zabawkę dla
dziecka.
Tkaniny i inne materie
Rysując tkaniny czy podobne jej materie należy rysowa ć
delikatnie, musimy tak
rysować, by nasz czytelnik wiedział że ta kurtka jest z materiału a nie z
metalu... To
sprawia na początku wiele kłopotów, lecz wraz z ilością ćwiczeń technika naszego
rysowania jest coraz lepsza.
Wskazówki dla kandydatów na ASP
i architekturę lecz
również dla pozostałych rysowników
Podczas przygotowywania sobie przedmiotów do rysowania
musimy zwrócić uwagę
na sposób ich ułożenia. Można doda ć bardzo wiele elementów,
a można tylko kilka.
Najważniejsze jest to aby nie zostawiać na kartce PUSTYCH
miejsc... widz patrzący
na nasze dzieło musi czuć emocje, musi to w nim wzbudzać
jakieś uczucia, może to
być lęk, może radość... ale czytelnik nie może przejść obok
naszego rysunku
obojętnie.
Spójrzmy na tę
codzienną sytuację, każdy z nas wiele
razy widział torbę z cytrynami,
lecz gdy się ją odpowiednio narysuje, doda odpowiednie tło i kontrasty to wzbudzi w
nas zainteresowanie.
Albo sytuacja poniżej, jest to sytuacja niecodzienna, rzadko
kiedy w ten sposób
ustawiamy szklanki lecz musimy próbować robić właśnie
również jakieś niecodzienne
rysunki. Nie ograniczajmy się do narysowania szklanki stojącej na stole... z
róbmy coś
więcej, co ś co wyróżni naszą pracę z pośród innych...
Próbujmy robić takie
rysunki, próbujmy czymś zaskakiwać, nie trzymajmy się ściśle
określonych form i zasad, najważniejsze w rysowaniu jest
to, aby umieć poprzez
swój rysunek wyrazi ć emocje, uczucia, wyrazić to co
czujemy...
Spójrzmy na ten rysunek... jest on dowodem na to, że aby wzbudzić w widzu emocje
wcale nie potrzeba niezwykłych, niecodziennych sytuacji czy
nieskończonej liczby
przedmiotów. Wystarczy jeden prosty kubek i stół... Można
też zamiast kubka wybrać
jakiś inny, niecodzienny przedmiot co wzbudzi jeszcze inne
odczucia u czytelnika.
Można też z prostych, codziennych przedmiotów zbudować
bardzo niecodzienną
sytuację...
To przykład bardzo bogatej wyobraźni. Autor tego rysunku
odstawił na bok wszelkie
zasady i prawa fizyki, co zaowocował o bardzo interesującym
rysunkiem.
Pamiętajmy także o wyborze miejsca na egzaminie, bądźmy
oryginalni, mając na
stole 500 rzeczy, nie widząc na czym się skupi ć, usiądźmy
5cm od stołu i rysujmy to
co widzimy. W ten sposób stworzymy z ma łych przedmiotów
potężną architekturę.
Taki zabieg może doprowadzić do paradoksalnej sytuacji, w
której leżące na stole
pudełko zapałek na naszym rysunku stanie się potężnym
wieżowcem.
Pamiętaj!
Nie bój się być sobą
i nie ograniczaj się w żaden sposób robiąc rysunek.
Postać ludzka i AKT
Informacje ogólne
Podczas rysowania człowieka, najważniejszą sprawą są wymiary. Musimy bardzo
dok ładnie obserwować naszą osobę, którą rysujemy, musimy zachować
wszystkie
proporcje. Bardzo ważne jest też abyśmy nie zaczynali
rysunku od jakiegoś
szczegółu. Zaczynając szkicować człowieka zróbmy szkic z
najprostszych kresek,
niech noga będzie jedną kreską, ręka drugą...
Gdy już uchwyciliśmy mniej więcej pozycję, w jakiej znajduje
się nasza „ofiara”
zajmijmy się teraz dok ładniejszym szkicem. Lecz też
pamiętajmy żeby nie wdawać
się od razu w skomplikowane szczegóły. Rysując światłocienie na człowieku, musimy
pamięta ć by nigdy nie rysować wszystkiego równymi kreskami,
biegnącymi na całym
rysunku w tym samym kierunku. Musisz kreślić kreski w
różnych kierunkach, i
zachowując przy tym delikatność kreski, musisz uważnie
przypatrzeć się wszelkim
wgłębieniom czy wybrzuszeniom na ciele człowieka i pokazać
to w swoim rysunku.
Musisz pamiętać cały czas o proporcjach. Przypatrz się
uważnie tym dwóm
rysunkom gdzie są pokazane proporcje występujące w ciele
człowieka.
Szkicowanie człowieka i Aktu
Na początek zajmijmy się naszkicowaniem człowieka w różnych
pozycjach. Weź
teraz ołówek i kartkę papieru i spróbuj narysować sam poniższe
obrazki, a następnie
weź np. kilka zdjęć i spróbuj zrobić takie same szkice ludzi
będących na zdjęciach.
Początkowo będzie Ci to sprawiać wiele trudności, lecz
zobaczysz że po kilku
ćwiczeniach nabierzesz wprawy w szkicowaniu człowieka.
Dodawanie światłocieni
Teraz, gdy już umiesz szkicować postać ludzką, nauczymy się
dodawać światło i
cienie. Musisz zapamięta ć,
żeby nie zamazywać nigdy całej postaci ołówkiem, lecz
by tylko zaznaczać cienie. Przyjrzyj się rysunkom poniżej a
na pewno zrozumiesz na
czym polega kładzenie
światła i cienia na szkic postaci ludzkiej. Musisz wnikliwie
obserwować osobę, którą rysujesz i bardzo dok ładnie
wychwyci ć miejsca gdzie pada
cień i gdzie światło.
Wnikliwa obserwacja światła ma szczególne znaczenie podczas
rysowania postaci
ludzkiej w ruchu, lub w jakiś nienaturalnych pozach. Wtedy
musimy jeszcze
dokładniej skupić się na miejscach padania cienia, na wgłębieniach
ciała.
Czasem światło może
padać bezpośrednio na człowieka, powodując
że znajduje się
on w smudze światła, należy wtedy pamięta ć o tym, by nie u
żywa ć zbyt mocnych i
dosadnych konturów.
Czasem można też podkreślić kontury stosując ciemne tło
połączone ze światłem
padającym od tyłu na postać. Wychodzi wtedy bardzo ciekawy
efekt.
Rysowanie poszczególnych części ciała
Szkicowanie dłoni
Aby narysować dobrze dłoń człowieka, musimy zdać sobie
sprawę z jej subtelności, i
rysować delikatne linie. Zacznijmy od próby narysowania
samych dłoni, w różnych
pozycjach.
A teraz przypatrzmy się jak wygląda dłoń człowieka trzymająca
drobne przedmioty.
Spróbuj także i to narysować sam. Początkowo będzie Ci to
sprawia ć ogromne
trudności, lecz na pewno po paru lekcjach na bierzesz wprawy
w szkicowaniu.
Ręce i nogi
Podczas szkicowania rąk i nóg musimy uważać na wszystkie
zagięcia. Samo
naszkicowanie nóg człowieka stojącego czy leżącego nie
sprawi Ci trudności, kłopot
zacznie się gdy on
np. biegnie, czy siedzi. Ale w miarę robienia coraz większej liczby
rysunków umiejętność
biegłego szkicowania sama przyjdzie.
Oto kilka podstawowych zasad szkicowania rąk i nóg.
Usta
Oko
Ucho
dostrzeżemy niezwykłość zawiłej linii
małżowiny. Żeby móc naszkicować
własne ucho potrzeba 2 luster. Długość
i szerokość trzeba dokładnie określić.
Wewnętrzna część znajduje się w
dolnej części ucha. Długość małżowiny
usznej może być różna.
Nos
Rysowanie nosa jest
trudne tylko wtedy, gdy
rysujemy go od frontu.
Trzeba uważać żeby
nie
zrobić go za długiego
ani za szerokiego.
Cienie najmocniejsze są
w okolicy oka i brwi,
nozdrza są często
bardzo wyraźne, a
dziurki zaznaczane
cieniem.
O ile światło nie jest
jakieś niezwykłe, cień
pod przewidywanym
miejscem czubka nosa
musi być wyraźnie
zaznaczony.
Głowa i twarz
Dokładne szkicowanie twarzy jest bardzo skomplikowane, i
wymaga bardzo dużej
uwagi i obserwacji. Lecz najważniejsze jest poprawne
narysowanie głowy. Szkic
głowy musi mieć 2 faz y. Najpierw narysujmy figurę kulo
podobną, pokazującą mniej
więcej ułożenie głowy i wielkość. Następnie dodawajmy powoli
poszczególne
szczegóły.
nigdy nie zaczynajmy od szkicowania szczegółów ponieważ
wtedy na
pewno popełnimy jakieś błędy proporcji.
Włosy
Rysowanie włosów z reguły nie sprawia ludziom większych
problemów, lecz musisz
zapamięta ć , że nie
zawsze warto rysować włosy liniami ciągłymi, linie przerywane w
kilku miejscach spowodują nadanie falistości włosom, także
pozostawiając wyraźne
plamy światła dajemy
wrażenie połysku.
Podsumowanie
Sądzę, że po
wykonaniu ćwiczeń zawartych w moim kursie z pewnością poradzisz
sobie bez problemu na egzaminie czy w życiu codziennym, ze
szkicowaniem
otaczającego nas świata. Musisz pamiętać o kilku bardzo
ważnych rzeczach:
1. nigdy nie zaczynaj
szkicu od szczegółów, zawsze na początku zrób tylko
ogólny zarys tego co będziesz dalej rysowa ł.
2. po zrobieniu wstępnego szkicu odejdź na 2-3
metry od deski czy sztalugi i
zobacz czy nie
popełniłeś jaki ś błędów proporcji czy odległości.
3. zawsze pamiętaj by
odda ć subtelność i rodzaj materii z jakiej jest rysowany
przedmiot.
4. i co najważniejsze... NIGDY się nie
ograniczaj, rób rysunki, które zaciekawią
widza, pobudzą go do refleksji, nie bój się zrobić mocnej,
zdecydowanej kreski
bądź też wyraźnego
kontrastu bieli z czernią zaznaczając
światłocienie.
Jeśli będziesz
przestrzegał tych czterech zasad to na
pewno zawsze poradzisz sobie
z naszkicowaniem
tego, co cię otacza.
Świetny artykuł:)Aż się chce zacząć skrobać:)
OdpowiedzUsuń